Lovfestet adgang til å innhente informasjon fra tredjeparter
I motsetning til tidligere har Arbeidstilsynet nå adgang til å innhente opplysninger fra tredjeparter. Med dette menes adgang til å samle informasjon fra virksomheter som ikke selv er underlagt tilsyn. Innhenting av informasjon fra tredjepart er begrenset til situasjoner der det foreligger særlige forhold som gjør innsyn nødvendig. Tiltaket kan for eksempel være aktuelt dersom den kontrollerte virksomheten ikke oppfyller egen opplysningsplikt, eller formidler opplysninger med manglende troverdighet. Tiltaket forutsetter imidlertid en konkret vurdering av forholdsmessighet.
Utvidet mulighet for bevissikring
Arbeidstilsynet har fått en utvidet mulighet for bevissikring under tilsyn. Etter beslutning fra tingretten kan Arbeidstilsynet få tilgang til virksomhetens lokaler, transportmidler, eiendom og andre oppbevaringssteder. Dette skal bidra til at Arbeidstilsynet kan identifisere og innhente dokumentasjon eller annen informasjon av betydning for deres undersøkelser.
Nytt skyldkrav for overtredelsesgebyr mot virksomhet
Virksomheter kan ikke lenger ilegges overtredelsesgebyr på objektivt grunnlag. Det må påvises at en eller flere personer har handlet uaktsomt eller forsettlig på vegne av virksomheten. Overtredelsesgebyret kan maksimalt utgjøre det høyeste beløpet av (i) inntil 50 ganger folketrygdens grunnbeløp eller (ii) fire prosent av virksomhetens årsomsetning.
Utvidet sanksjonsmulighet mot fysiske personer
Lovendringen innebærer at overtredelsesgebyr også kan ilegges personer som i praksis leder virksomheten, dersom de har handlet forsettlig eller grovt uaktsomt. Den øvre rammen for overtredelsesgebyr i slike tilfeller er satt til 25 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr på stedet
Arbeidstilsynet er gitt en utvidet sanksjonsmulighet i situasjoner der overtredelser er enkle å konstatere. I slike tilfeller kan Arbeidstilsynet ilegge overtredelsesgebyr øyeblikkelig under tilsynet. Et eksempel på en slik overtredelse vil være manglende overholdelse av reglene om HMS-kort som blant annet gjelder for bygge- og anleggsarbeid.
Reaksjonsmuligheter ved manglende samarbeid
Arbeidstilsynet kan nå gi pålegg dersom de nektes adgang til virksomheten, og kan ilegge overtredelsesgebyr eller tvangsmulkt. Lovendringen innebærer også at Arbeidstilsynet kan be om politibistand ved gjennomføring av tilsyn og fullbyrdelse av vedtak. Dette gjelder kun når det anses som nødvendig, for eksempel ved maktbruk.
Foreldelsesfristen utvides
Endelig nevnes det at foreldelsesfristen for ileggelse av overtredelsesgebyr er utvidet fra to til fem år.
Oppsummert:
Endringen gir Arbeidstilsynet et tydelig styrket handlingsrom i kampen mot useriøse aktører. Endringene markerer et klart skifte mot mer effektivt tilsyn. For arbeidsgivere betyr dette at kravene til etterlevelse skjerpes – og at unnlatelser nå i større grad kan få merkbare konsekvenser. Det er derfor viktig å sette seg godt inn i regelendringene og vurdere behov for eventuelle tilpasninger i virksomhetens rutiner og praksis.
Har du spørsmål om lovendringen eller ønsker bistand? Ta kontakt!