Byggenæringen med nøkkelrolle
Byggsektoren står for 40 prosent av det globale energiforbruket, og 30 prosent av klimagassutslippene. Det er ingen tvil om at bransjen er et viktig ledd for å oppnå bærekraftmålene. Likevel opplever bransjen at kravene fra myndighetene er både uoversiktlige og ikke strenge nok.
- Bransjen her hjemme er moden for å ta større ansvar enn kravene de blir pålagt, og det trengs et klarere og mer konkret regelverk fra myndighetenes side når det gjelder miljøkrav, sier Knudsen.
Med dette notatet går næringen i front for å se hvordan de kan jobbe grønnere, samtidig som de stiller klare krav og forventninger til myndighetene. I tillegg til Arntzen de Besche har også Veidekke, Multiconsult, OBOS, Renas AS, Microsoft Norge, Miljøstiftelsen ZERO, GK Norge, Elektroforeningen og EFO vært involvert i arbeidet, som ble ledet av Statsbygg.
Konkrete tiltak for en grønnere bransje
Et av de viktigste tiltakene som løftes frem er mulighetene for å utnytte eksisterende bygningsmasse bedre, som også er viktig for å redusere utslippene.
- Strukturert bruk av digitale verktøy, som for eksempel driftsovervåkning, kan bidra til redusert energibruk og økt arealutnyttelse. Utviklingen av nye co-working spaces er også spennende å følge med på, forteller han.
Ombruk er et annet viktig tema
- Dagens regelverk er utfordrende å forholde seg til. I den grad man får til ombruk er det til tross for regelverket. I påvente av mer funksjonelt regelverk, er det positivt at skiftmedlemmene vil se på hvordan de kan redusere sitt klimafotavtrykk gjennom gjenbruk og ombruk ved flytteprosesser, forteller Knudsen.
Tydelige utslippsbegrensninger i Byggteknisk forskrift løftes også frem som et steg i riktig retning. Et annet forslag er at Digitaliseringsdirektoratet sitt kriteriesett for bærekraftige offentlige anskaffelser innen bygg og anlegg skal videreutvikles.
- Det handler om å bruke de mulighetene som offentlig byggherrer har til å bestemme hva slags prosjekt man ønsker. Vi har et juridisk rammeverk som gjør det mulig å stille miljøkrav i offentlige konkurranser. Det brukes, men ikke av alle. Både strengere regelverk og innkjøpsmakt er viktige juridiske elementer i arbeidet med den grønne omstillingen, avslutter han.
Du kan lese mer om Skift her, og Skiftnotatet her.