Hopp direkte til innhold

Arntzen de Besche er første advokatfirma som tar i bruk digital tinglysing i Norge

Dette betyr at vi introduserer vesentlig raskere tinglysing for våre klienter. Arntzen de Besche har samarbeidet med Ambita som leverer løsningen til markedet.

Klikk på bildet for å se intervjuet med våre eiendomspartnere Thomas Øslebø og Eilif S. Koch. 

Arntzen de Besche er nå i gang med digital tinglysing, og ser allerede store verdier med å digitalisere bort tidstyver og papirarbeid. - Vi er glade og stolte for å være først ute i Norge med å implementere dette. Vårt mål har alltid vært å levere kvalitet til våre klienter, og digitaliseringsinitiativer som dette vil gi effektiviseringsgevinster for eiendomsaktørene, uttaler Eilif S. Koch, partner i Arntzen de Besche.

Digital tinglysing har en rekke fordeler, og gjennomføres ved at dokumentene signeres med BankId. Dette innebærer at man slipper å sende dokumenter rundt til flere parter og deretter fysisk til Statens Kartverk. Alt skjer elektronisk, og skjøtet eller pantedokumentet blir umiddelbart registrert i grunnboken.  

Ambita er ledende på tinglysing i Norge, og har jobbet med digitaliseringsløsninger mot banker og eiendomsmeglere i flere år. Nå står advokatbransjen for tur, og digitaliseringen bidrar til at bransjen vil oppleve mer effektive eiendomstransaksjoner.  

- Vi er opptatt av å ta i bruk teknologi som gir målbar verdi og effekt. I dette tilfellet kan vi redusere behandlingstiden på eiendomstransaksjoner radikalt. Gjennom å digitalisere tinglysingen slipper vi papirarbeid og innsending av fysiske dokumenter til offentlig etat. Godkjenning og signering av transaksjonen skjer enkelt via BankID, utdyper Thomas Øslebø, partner i Arntzen de Besche.

Med en digital løsning kan selskapene være sikre på at alle dokumenter er korrekt utfylt og tilfredsstiller kravene til tinglysing. Man slipper å sende rekommanderte sendinger, og man slipper å få dokumenter i retur fra Kartverket grunnet feilutfyllinger eller mangler. Alt dette sikres automatisk i den digitale løsningen. 

Christer Røgden, ansvarlig kundekontakt for tinglysing, poengterer at det er stor etterspørsel etter denne typen løsning i markedet nå. «Ambita har jobbet med digital tinglysing i mange år, og kunder velger ulike tilnærminger til å komme i gang med løsningen. I dag velger ofte mellomstore selskaper å bruke tjenesten etinglysing.no, mens banker og større aktører ofte får løsningen integrert direkte i sine systemer,» forklarer han.

Kompetanse

Kontaktpersoner